fredag 17 juni 2011

Mitt alldeles egna paradis.....

....är naturligtvis mitt växthus! Den bästa investering vi gjort, alla gånger. När vi skaffade det satte jag mig med min lilla skissbok och ritade upp hur jag ville ha det runtomkring och så sakteliga tar mina drömmar form. Köksträdgården blev ju klar för några år sedan men i år har jag äntligen fått klart mitt slystaket runtom och även en grind, gjord av kompostgaller o sälg. Eftersom odlingsbäddarna inte räcker på långa vägar ritade jag för något år sedan en utökning av min köksträdgård och här har ni en bild av hur det ser ut idag....

I den närmaste lådan har jag flyttat över alla mina kryddörter; gräslök, salvia, mynta, citronmeliss, oregano o rosmarin. Finns plats för mer men det var det som fanns sedan tidigare i min gamla örtagård. I de övriga har jag sått blomkål, savoykål, störvaxböna, fyra sorters delikatesspotatis, sallad, ruccola och säkert något mer jag glömt....

I gången mellan de båda köksträdgårdarna har jag lagt markduk och täckt med vår två meter höga spireahäck som gick genom flismaskinen i våras. Några bärbuskar har jag också fått ner: svarta o röda vinbär och taggfria gröna krusbär och min ståtliga pion har naturligtvis kvar sin plats....

Så ofta som möjligt sitter jag här ute och äter både frukost o lunch, middag blir oftast inne med familjen men en fika eller kvällsthe fungerar också bra. Idag när jag är ledig blir det frukost till att börja med....

Väggen längst in är täckt av min vindruva, har frissat den undan för undan och fram kom ett litet "fönster" in mot grannen....

Hoppas jag iallafall lite kunnat förmedla den härliga känslan som infinner sig när jag är här ute i mitt alldeles egna lilla paradis *ler*

På återseende - Maria

13 kommentarer:

  1. Jag som sett din köksträdgård och ditt växthus live tycker den är helt fantastisk. Vill ha! Får vänta bara tills vi har något eget, har ingen lust att ordna för mycket i en trädgård som man bara "lånar" ett tag. Odla grönsaker gör jag ju, men växthus osv får vänta :)
    Tack för att du vill dela med dig av ditt växthus och att jag fick njuta i ditt där en kväll!

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligen underbart ut. Du har gröna fingrar!

    SvaraRadera
  3. det var fint med ditt paradis. gillade din portal och staket runt.
    ha en go helg kram Monica

    SvaraRadera
  4. Det ser jättehärligt ut! Och så lyckat med grinden, kanske en idé som jag snor... har många kompostnät som ligger och drönar. Roligt att träffa dig häromdagen!

    SvaraRadera
  5. Oj - här har det hänt grejor sedan du visade upp bild på köksträdgården ;) Jättefint Maria!! Den växer både på höjden och på bredden och det är lite så det skall vara, lite i taget :) Finurlig är du med med kompostnät som grind :)
    Ser att du tuktat vindruva bra och jag är nog lite för feg när det gäller min - borde bett om hjälp när du var här hos mig. Jobbar du dagtid en dag, så får du gärna svänga inom mig och ge mig beskäringsråd.
    Ha det så gott, kram ♥

    SvaraRadera
  6. Tack för era goa kommentarer! Linda du får gärna sno mina ideer o Lotta det är inte så avancerat, låt två fruktämnen vara kvar på varje gren o klipp något bladpar utanför detta. Allt jag klipper av torkas till hundarna som är galna i torkade vinblad av ngn konstig anledning. Blev ju så inspirerad när jag träffade er alla i måndags.

    SvaraRadera
  7. Hej! Nu har jag hittat hit... :-) Kul att träffas förra veckan! Nog förmedlar du en känsla av paradis, ser verkligen härligt ut!

    Kram Birgit

    SvaraRadera
  8. Det är så förbaskat fint det där du gjort med flätade staketet runt och dörren. Något jag bara måste gåra någon gång. Urläckert.

    SvaraRadera
  9. Tur för mej att du la tillbaka den stuvbiten. :)
    Tyvärr kan jag inte den 14:e, men det kommer fler onsdagar som tur är.

    SvaraRadera
  10. Man blir glad av att besöka din sida.

    SvaraRadera
  11. Åh!! Jag skissar på något liknande! Det ser helt underbart ut. Har ni verkligen så mycket vår att du äter frukost ite nu? Wow säger jag iaf. Vi har haft 20-25 grAder kallt om nätterna i veckan!

    SvaraRadera
  12. Haha, jag såg just att inlägget var gammalt! Men FINT ändå!!

    SvaraRadera
  13. As stated by Stanford Medical, It's in fact the SINGLE reason this country's women get to live 10 years more and weigh an average of 42 pounds lighter than us.

    (And actually, it has absoloutely NOTHING to do with genetics or some hard exercise and really, EVERYTHING to about "how" they eat.)

    BTW, What I said is "HOW", and not "WHAT"...

    CLICK on this link to reveal if this brief test can help you decipher your real weight loss possibility

    SvaraRadera