söndag 20 december 2009

Goda gran(n)ar....

En av fördelarna med att bo på landet är att man bor lite för sig själv och inte har grannarna precis inpå knuten, ger en otrolig frihetskänsla, framförallt att slippa insyn. Nu har vi jättehärliga grannar så det var inte det inlägget skulle handla om utan bara en anspelning på rubriken *ler*. En annan fördel med att bo som vi gör, med stor skogstomt är att man kan plocka sin egen gran på tomten. Fast *hrm* den kanske var i minsta laget - eller....

Blev så inspirerad när jag såg sådana här små "dikesgranar" i en inredningstidning så jag var tvungen att ut och leta. Tänk på att man inte får plocka sådana här utan markägarens tillstånd! Lätt när man är markägare själv... När jag ändå var ute och kikade hittade jag en lite större variant som faktiskt fick komma i jord, ståendes i en enkel zinkhink bildar den en naturlig och vacker entre till vårt hus. Avstår från att hänga krimskrams i denna gran då jag gillar det enkla....

Naturligtvis måste vi ha en "riktig" gran inne också, i år har vi tagit in den lite tidigare av den anledningen att vi ska riva ut köket efter nyår. Detta är dock en köpegran, den minsta jag någonsin köpt, drygt 1.70 hög men väldigt tät och fin. Ni får nöja er med en bild som är aldeles för ljus, men nu ska vi inte klaga på solen när den väl behagar visa sig.....

I bakgrunden ser ni mitt fd syrabetsade furuvitrinskåp som fick en omgång med penseln tidigare. Visar det i ett senare inlägg. Nu ska jag umgås med familjen till det är dags att bege sig till jobbet igen. Ha det underbart!

På återseende - Maloppa

6 kommentarer:

  1. Granen i hinken är så fin som den är. Här har det inhandlats en gran idag, men vilket pris! Den får vi hoppas inte barrar i första taget. Hoppas den kommer in under morgondagen, då är det jul! Ha en skön kväll / gittan

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det är bra att du låter granen i zinkhinken slippa krims-krams. Den är jättefin helt naturell. Den klädda granen är såklart också jättefin, men så ska det ju vara inomhus. Hoppas du får en fin avslutning på helgen.// kram Peter

    SvaraRadera
  3. Smågranar är så söta! De jag *viskar* grävde upp i fjol, de står ute i krukor men en ny liten har hittat in ;)

    Fniss - din julgransbild blev för ljus, min för mörk.... fniss.... skall visa den en dag ändå, det får bli som det blir ibland :)

    Jobba lungt, kramen :)

    SvaraRadera
  4. Hej
    Vad roligt att vi hittade dig här, nu när trädgårdsbloggen inte funkar.
    Härliga granar du har…skall ut och fixa en liten i morgon.
    Ha nu en go och fridfull jul
    Kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  5. Så fina små granar.. alla tre.. tre har jag också i år.. ne förresten fyra med den lilla jag plockade in förra året som har fått komma in i sin kruka.. vilket påminner mig om att leta upp säcken den fick förra året. Fina bilder o jag gillar när de blir så där ljusa.. blir som ett skimmer =).. Önskar dig och de dina en härlig och fin jul... Kram Monica

    SvaraRadera
  6. Där var du ju! Fasiken vad jag grunnade på var det där inlägget med din nya adress tagit vägen. Vad blev det för kök?

    SvaraRadera