måndag 7 juni 2010

På väg till Österlen....

....fredag morron hämtar jag upp Åsa o Camilla på Centralstationen för vidare färd söderöver. Efter en stunds körning hämtar vi upp Maria B och bil nr 1 är komplett med deltagare. Eftersom jag som vanligt i god tid beställt bra väder hade vi en strålande sol som lös från en klarblå himmel som följeslagare och vårt första stop på resan blir Sofiero. Första gången för tre av oss medan Maria B har varit där för många år sedan. Men den tur vi har blommar i stort sett alla rhododendron i parken, överdådigt....

Självklart hittar jag mina favoriter och de är de småblommiga, aldeles översållade av blommor. Här en vit variant, hittade inga namskyltar tyvärr....

Den cerisa varianten ser i motljus aldeles självlysande ut....

I köksträdgården som av förklarliga skäl inte var så uppvuxen hittade jag ändå massor av inspiration, som här med en helt underbar rund pergola med bänkar mitt i odlingarna, kan man behöva för att koppla av i rensandet....

Majas trädgård som de byggt upp för barnen var helt underbar, här hittade vi alla många nya ideer som var möjliga att förverkliga i vår egen trädgård. Jag fastnade för detta smarta klätterstöd, en pinne med en rundel upptill där linor var fästade och dessa hade förankrats i jorden med tältpinnar eller liknande. På dessa linor klättrar sedan de växter man valt ut. Smart!

Naturligtvis hittade jag på ett och annat växthus oxå, detta måste bli min favorit, lagom stort att flytta in i med en uråldrig vinranka, tänker mig en divan, lite goa mattor, bra musik och en bra bok. Drömma kan man iallafall *ler*

Ja detta var några av de dryga 300 bilder jag tog, inse att det är svårt att sålla ut vad som var bäst. Åker gärna tillbaks till Sofiero senare under säsongen för att se hur parken ser ut då. Efter Sofiero o lite lunch på terrassen gick färden vidare söderut, mot Åbergs trädgårdar....... mer kommer.....

PS. Har bytt namn på min blogg eftersom det är flera som inte hittar den med mitt nya namn. Maloppas trädgårdsblogg finns ju inte längre så detta får vara bara "Maloppa's" rätt o slätt.....

10 kommentarer:

  1. Trevligt att ni gjort en tur till Skåne igen, Österlen är toppen. Ser att ni gjort ett besök på underbara Sofiero, ett tips som ni skall åka tillbaka är den stora trädgårdsfesten på Sofiero den sista helgen i augusti...
    Kramiz//kullevilla

    SvaraRadera
  2. Det verkar så mysigt att åka iväg så där tillsammans med trädgårdsvänner!

    SvaraRadera
  3. Förstår att man får inspiration i massor på en sådan resa, jag är glad att jag var en av dom som fick äran att möta er ;)
    Ha det fortsatt bra!

    SvaraRadera
  4. Hej! Det var så kul att ni kom. En massa trevliga människor på enda gång! Hoppas vi kommer att ses igen någonstans. Kram!

    SvaraRadera
  5. Coctailtomater i väggamplarna det är inte alls fel. Min en kompis fick till morsdag en jättefin vit glasskål på hög fot med en stor smultronplanta i , jätteläckert.
    Kram agneta

    SvaraRadera
  6. Det verkar som om ni hade en härlig upplevelse, och tur med vädret.I dag är det bara 14 garder här på Österlen. ja, man är väl förunnad att det finns så mycket trädgårdar här i Skåne.
    / Pella

    SvaraRadera
  7. TACK Maria för all din planering och denna stämmande tidsschema- bra att du ahde koll.

    Det var en helg av njutning och verkligen trevligt sällskap. Sofiero blir det väl igen med bloggträffen hos HelenJ i augusti.

    Kram MB

    Ps. Behöver ditt konto nummer igen, så du får pengaran för bensin.

    SvaraRadera
  8. Ni måste ha haft hur mysigt som helst. Vilket väder, underbara Sofiero och vänner med samma intresse. Kan väl inte bli så mycket bättre. :)

    SvaraRadera
  9. Verkligen fina bilder. Kan bara njuta av dem.
    Ha det så gott

    SvaraRadera