tisdag 8 mars 2011

En pirrande känsla av annalkande vår....

I år har jag av flera anledningar inte kommit igång med mitt vårpyssel, har helt enkelt inte känt av den vanliga inspirationen - föräns idag.

I går bestämde jag mig för att slutföra några av de påbörjade sömnadsprojekten jag hade liggandes. Först ut är ett linne med volanger sytt av en gammal sommarklänning från 90-talets början. Hade sparat klänningen pga tyget som är viscose med ett härligt fall. Mönstret har jag ritat av ett favoritlinne jag köpte i somras. Fotat inne i mitt stökiga växthus, enda stället det var lä på idag....

Fram på axlarna är det lagda veck för att få mer vidd och ett arbetat utseende, likadant baktill där det är lagda veck över en brottarrygg....

Så här i efterhand vet jag inte varför jag inte gjorde klart den direkt, det var ju bara några få sömmar som fattades. Nu har jag iallafall ett till härligt linne att strosa runt i när våren dyker upp.

Nästa projekt som plockades upp ur gömmorna var en halvsydd necessär, tror jag tröttnade när jag nålat fast dragkedjan åt fel håll *ler*. Nu är den rättvänd och färdig för övernattning. Sydd i ett cremevitt tyg med magnolior på och fodrad med turkost bomullstyg och en innerficka med magnolior.....

När jag kom ut i växthuset var det varmt och vindstilla och minnena av alla mina stunder där ute kom över mig. Eftersom jag blev dålig i höstas blev det inte av att städa ur så noga så jag får försöka ta lite pö om pö nu istället så jag kan sitta där ute och njuta och invänta våren....

Tänk vad skönt det är när man väl slutfört något och kan lägga det bakom sig och njuta av resultatet, jag ska bli bättre på det istället för att påbörja nya spännande projekt hela tiden. Man kanske ska bestämma sig för att för varje slutfört projekt får jag påbörja ett nytt, då ligger jag på plus två redan.....

Är du bra på att slutföra projekt eller är du som jag en fena på att påbörja?

På återseende - maloppa

5 kommentarer:

  1. Ett sånt linne skulle jag vilja ha med!
    Har du något käckt mönster?
    Linda

    SvaraRadera
  2. En fena på att påbörja nytt, är jag!
    Satte nybörjar-stopp i höstas och har följt det ända till för några veckor sedan, hmmm, en månad kanske...?!
    När mina stick-projekt var slut så påbörjade jag nytt. Och nu har jag väl TRE igång igen... En varningsklocka ringer - låt dem INTE bli UFO !!!
    Ska nog bli lite strängare mot mig själv igen, har ju annat än stickningar som vore trevligt att bli färdig med.
    Och som du skriver - när man väl tar tag i projekten och det tex bara är några sömmar kvar, då undrar man varför man inte gjort det tidigare!!!
    Fina blev dina färdiga projekt!

    SvaraRadera
  3. Men vad roligt med ett par rader på din blogg :) Och flinka fingrar har varit i farten igen :) Du är duktig med att förvandla en bit tyg till något fint :)

    Jag har också börjat avsluta alla liggande projekt, man blir lite stressad när de ligger på hög och väntar ;)
    Hoppas det går bra att jobba, kram på dig :)

    SvaraRadera
  4. *ler* Ja kan nog va lite som du... Men jag försöker att slutföra, just för att jag lärt mig att hur kul det än är när man påbörjar nåt så blir det gärna ett negativs stressmoment, när det bara blir liggande och aldrig blir klart. Fast ett par projekt av olika slag har jag nog alltid mer eller mindre igång!

    Trevlig helg! Kram!

    Ps. Jag städade inte ur mitt växthus nämnvärt i höstas heller. Roligare när värmen kommer tycker jag! Ds.

    SvaraRadera
  5. Ja du, jag har också mycket påbörjat, men nu har jag gått med i en bloggutmaning där man ska pyssla något varje vecka av det man har hemma, så nu ska jag väl få lite klart :)

    SvaraRadera